Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Ingekomen raadsstukken

Weekoverzicht

vrijdag 4 november 2022

23:58 - 23:59
Locatie

N.v.t.

Voorzitter
N.v.t.
Toelichting

Onder Ingekomen raadsstukken kunt u raadsstukken vinden die gedurende één week door de griffie zijn ontvangen. Deze raadsstukken worden gepubliceerd onder één datum aan het eind van een week zodat er een overzicht ontstaat van de in die week ontvangen raadsstukken. Dit staat los van de daadwerkelijke publicatiedatum van raadsstukken, deze datum wordt links van de raadsstukken weergegeven. Onder Ingekomen raadsstukken worden geen stukken opgenomen die door burgers dan wel instellingen binnen of buiten de gemeente zijn verstuurd naar de gemeenteraad/griffie. Deze stukken worden opgenomen in de Lijst van Ingekomen Stukken (LIS). De LIS is te vinden op de agenda’s van de raadsvergaderingen.

Agendapunten

  1. 01.11.22

    Ieder jaar stelt de raad de uitgangspunten voor de controle op de jaarrekening vast voordat de accountant start met de controlewerkzaamheden. De accountant controleert namelijk niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt gekregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid. Daarbij accepteert hij bepaalde toleranties die de raad voorafgaand aan de controlewerkzaamheden vaststelt. Daarnaast benoemt de raad enkele bijzondere aandachtspunten voor de controle op de jaarrekening.

    Voorgesteld besluit

    Vast te stellen de volgende uitgangspunten van de controle op de jaarrekening 2022:
    a. Voor het bepalen van de materialiteit de toewijzing van de Enecogelden aan verschillende bestemmingsreserves niet mee te rekenen;


    b. Voor de goedkeuringstoleranties uit te gaan van de volgende percentages in het overzicht:


    Goedkeuringstolerantie
    Fouten in de jaarrekening (% lasten)
    Goedkeurende verklaring: tot 1%
    Beperking: 1% - 3%
    Oordeelonthouding: -
    Afkeurende verklaring: vanaf 3%


    Onzekerheden in de controle (% lasten)
    Goedkeurende verklaring: tot 3%
    Beperking: 3% - 10%
    Oordeelonthouding: vanaf 10%
    Afkeurende verklaring: -


    c. Als bijzondere aandachtspunten voor de controle te benoemen:
    1. Energietoeslag,
    2. Oekraïne,
    3. Subsidies.

  2. 02.11.22

    De Minister heeft in zijn Kamerbrief  van 14 oktober 2022 geconcludeerd, in samenspraak met de bevoegde gezagen, dat er meer tijd nodig is om digitale systemen te testen, procedures te oefenen en te voorzien in extra ondersteuning voor bevoegde gezagen.


    Het Koninklijk Besluit dat de eerder beoogde invoering per 1 januari 2023 regelt, trekt de Minister in om vervolgens een nieuw besluit in procedure te brengen met als ingangsdatum 1 juli 2023. Hierover moeten de Tweede Kamer en Eerste Kamer een nieuw besluit nemen.

  3. 02.11.22

    Op 22 februari 2022 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan ‘Stedelijk’ vastgesteld. Op basis van het vastgestelde bestemmingsplan zijn 4 beroepen ingesteld en is tevens verzocht om een voorlopige voorziening te treffen voor het complex Grote en Kleine Feith gelegen aan het Burgemeester Feithplein 11 t/m 20, 95 en 94 t/m 110 in Voorburg. De voorlopige voorziening is door de Raad van State toegewezen waardoor een klein gedeelte van het bestemmingplan ‘Stedelijk’ is geschorst. Deze schorsing geeft aanleiding om het bestemmingsplan te herstellen middels het ‘herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk’. Voor het overige deel is het bestemmingsplan ‘Stedelijk’ op 17 augustus 2022 in werking getreden.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    a. het ‘herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk met ID-nummer NL.IMRO.1916.Stedelijk’2-VG01 vast te stellen;


    b. voor de in het ‘herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk’ begrepen gronden geen exploitatieplan vast te stellen.

  4. 02.11.22

    De opdracht om nieuw omgevingskwaliteitsbeleid op te stellen komt voort uit de naderende Omgevingswet.


    De taken en bevoegdheden van de huidige monumenten- en welstandscommissies vervallen van rechtswege bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Ter continuering van de advisering moet de gemeente een gemeentelijke adviescommissie instellen. De taak van deze adviescommissie is het uitbrengen van advies over vergunningaanvragen met betrekking tot rijksmonumenten (uitgezonderd archeologische rijksmonumenten, artikel 17.9 van de Omgevingswet) en over een aanvraag om een omgevingsvergunning indien de gemeenteraad of het college van burgemeester en wethouders daartoe aanleiding ziet. Bij vaststelling van de gemeentelijke verordening dienen beide bestuursorganen (binnen de grenzen van de Omgevingswet) gezamenlijk keuzes te maken over de activiteiten waarvoor advies van de commissie noodzakelijk is. De verordening bevat ook richtlijnen op welke wijze de adviezen tot stand komen. De verordening bevat ten slotte ook bepalingen over de benoeming en ontslag van de commissieleden.


    Het college heeft voorafgaand aan de vaststelling van de Verordening inspraakmogelijkheden geboden conform de gemeentelijke inspraakverordening. De ontwerp Verordening heeft voor een periode van 4 weken ter inzage gelegen, er zijn géén reacties binnengekomen. De Verordening wordt dan ook ongewijzigd ter vaststelling aangeboden.

    Voorgesteld besluit

    De Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit vast te stellen

  5. 04.11.22