Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Ingekomen raadsstukken

Weekoverzicht

vrijdag 21 november 2025

23:58 - 23:59
Locatie

N.v.t.

Voorzitter
N.v.t.
Toelichting

Onder Ingekomen raadsstukken kunt u raadsstukken vinden die gedurende één week door de griffie zijn ontvangen. Deze raadsstukken worden gepubliceerd onder één datum aan het eind van een week zodat er een overzicht ontstaat van de in die week ontvangen raadsstukken. Dit staat los van de daadwerkelijke publicatiedatum van raadsstukken, deze datum wordt links van de raadsstukken weergegeven. Onder Ingekomen raadsstukken worden geen stukken opgenomen die door burgers dan wel instellingen binnen of buiten de gemeente zijn verstuurd naar de gemeenteraad/griffie. Deze stukken worden opgenomen in de Lijst van Ingekomen Stukken (LIS). De LIS is te vinden op de agenda’s van de raadsvergaderingen.

Agendapunten

  1. 19.11.25

  2. 19.11.25

    De fractie GBLV heeft schriftelijke vragen gesteld over berichtgeving in het Algemeen Dagblad d.d. 31 oktober 2025 omtrent de Gebiedsvisie De Julianabaan. Deze vragen moeten worden beantwoord en daarvoor wordt de raadsbrief 4505 Beantwoorden schriftelijke vragen fractie GBLV over berichtgeving omtrent de Gebiedsvisie De Julianabaan voor vaststelling aan het college aangeboden.

  3. 19.11.25

    De raad heeft gevraagd om periodiek geïnformeerd te worden over ontwikkelingen op het gebied van afvalbeleid en afvaluitvoering. Met bijgaande raadsbrief geeft het college invulling aan dit verzoek van de raad.


    Uit de inzamelcijfers van Avalex blijkt dat het restafval per inwoner stijgt met 5%. Dit heeft gevolgen voor de kosten van afvalinzameling en -verwerking. Daarom gaat het college door met het uitrollen van verschillende maatregelen zoals die zijn aangekondigd in december 2024, met het doel om het restafval te verlagen.

  4. 19.11.25

    Voor de controle van de jaarrekening gelden landelijke regels uit het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado). Daarin staat onder meer hoe streng de accountant moet zijn bij het beoordelen van fouten of onzekerheden in de cijfers.


    De belangrijkste wijziging is dat de toegestane foutenmarge (de zogeheten goedkeuringstolerantie) is verlaagd van 3% naar 2%. Dat betekent dat de jaarrekening minder fouten mag bevatten om nog een goedkeurende verklaring van de accountant te krijgen.


    Ook is de term ‘boardletter’ vervangen door ‘managementletter’, om beter aan te sluiten bij de gangbare terminologie.


    Over dit besluit wordt niet gecommuniceerd.

  5. 19.11.25

    De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft inmiddels ruim anderhalf ervaring met de behandeling van vergunningaanvragen onder de Omgevingswet. Het proces rondom deze zogenoemde BOPA procedures, waarbij de gemeenteraad adviesrecht heeft bij procedures met verwachte grote maatschappelijke impact, is geëvalueerd. Het college informeert de raad hierover en stelt de raad voor de verbetervoorstellen uit de evaluatie te implementeren.

  6. 19.11.25

    In de Financiële verordening (Artikel 212 uit de Gemeentewet) worden de kaders vastgelegd voor de planning en control producten. De voorgetelde wijzigingen vinden hun grondslag in gewenste aanpassingen voor de raad en de notities van de commissie BBV. Over dit besluit wordt niet gecommuniceerd.

  7. 19.11.25

    De verordening uit 2016 wordt iets aangescherpt. De wijze waarop het onderzoeksplan wordt vormgegeven is beschreven en tevens wordt afgesproken het onderzoeksplan te behandelen in de commissie Rekening en Audit. Over dit besluit wordt niet gecommuniceerd.

  8. 19.11.25

  9. 20.11.25

    Door de fractie van het CDA zijn schriftelijke vragen gesteld met betrekking tot de impact verkeerssituatie bouwplannen Diaconessenhuis. In deze raadsbrief worden deze vragen beantwoord.

  10. 20.11.25

    De gemeente Leidschendam-Voorburg, eigenaar van het perceel KJ44 (KJ - Koningin Julianaweg) te Leidschendam en Niersman Projectontwikkeling B.V., eigenaar van het perceel OT40 (OT - Oude Trambaan), werken samen aan een integrale herontwikkeling naar woningbouw op deze locatie.
    Dit collegevoorstel betreft een vervolgstap op de eerder afgesloten intentieovereenkomst. Inmiddels is de haalbaarheid onderzocht en ligt er een Ruimtelijk Kader waarin alle beleidsdisciplines, de adviescommissie Omgevingskwaliteit en ook omwonenden, zich in basis kunnen vinden; zowel in de opzet van de bouwmassa als in de inpassing in zijn omgeving.


    Gezien de recente motie van de raad 'Meer en innovatief groen bij ruimtelijke projecten' zal in aanvulling op de bijgaande participatienotitie z.s.m. nog een document volgen dat meer op het onderwerp 'beleefbaar groen' ingaat.

  11. 21.11.25

    Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht geworden. Op basis van de Omgevingswet dienen alle gemeenten per 1 januari 2027 te beschikken over een vastgestelde Omgevingsvisie voor hun grondgebied. De Omgevingsvisie 2050 Leidschendam-Voorburg is een uitwerking van de Koersnotitie Omgevingsvisie 2050 Leidschendam-Voorburg, die op 8 oktober 2024 is vastgesteld door de gemeenteraad.


    Voor nadere informatie wordt verwezen naar de eerdere iBabs-dossier 3859 Raadsvoorstel Koersnotitie Omgevingsvisie Leidschendam-Voorburg


    Kernboodschap
    De gemeente heeft de Omgevingsvisie 2050 opgesteld. Hierin staat hoe de gemeente haar groene, historische en aantrekkelijke karakter wil behouden én versterken in de komende 25 jaar. Inwoners, ondernemers en andere betrokkenen konden de afgelopen jaren meedenken over dit toekomstbeeld van de gemeente. Het college biedt de definitieve omgevingsvisie ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.