Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Omgeving

Digitale vergadering

dinsdag 23 juni 2020

19:30 - 23:00
Locatie

Videoconference Pexip

Voorzitter
Dhr. F.J. Kist
Toelichting

Het presidium heeft besloten om de vergadering van 23 juni 2020 door te laten gaan. Daarbij is een keuze gemaakt om een aantal agendapunten via videoconference (pexip) voor te bereiden voor de raad van 7 juli a.s.


De publieke en perstribune is gesloten.


LET OP:
Voor eventuele insprekers wordt een ‘spreekrecht burgers’ gehouden voor de geagendeerde onderwerpen voor 23 juni 2020 op dinsdag 16 juni 2020 vanaf 19:00 uur.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De commissie stelt de agenda ongewijzigd vast.

    Besluitenlijsten gemeenteraad

    Titel
    Besluitenlijst Commissie Omgeving d.d. dinsdag 23 juni 2020.
  2. 2
    Bespreekpunten
  3. 2.a

    Het ontwerpbestemmingsplan "Schakenbosch" heeft van 15 november 2019 t/m 27 december 2019 ter inzage gelegen. Over het ontwerpbestemmingsplan zijn in totaal 15 zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn van een beantwoording voorzien en op enkele ondergeschikte onderdelen is het plan zowel naar aanleiding van de zienswijzen als ambtshalve aangepast.


    Het college stelt de raad voor om vast te stellen:
    - De zienswijzenbeantwoording Schakenbosch, en
    - Het bestemmingsplan "Schakenbosch"..

    Bijlagen

    Besluit

    De voorzitter concludeert het raadsvoorstel te agenderen voor een tien minutendebat. Het debat zal zich toespitsen op een motie en amendement als die worden ingediend.

    Het woord wordt gevoerd door de heer Klazenga (GBLV), de heer Van Duffelen (CDA), de heer Van Dolen (D66), de heer Eleveld (VVD), mevrouw Reijnders-van Weers (GroenLinks), de heer Verschoor (CU-SGP), mevrouw Paltansing (PvdA) en wethouder Rouwendal.


    In antwoord op vragen gaat wethouder Rouwendal in op het behoud van het groene karakter van het gebied, de openbare toegankelijkheid van het park, de samenstelling van de klankbordgroep, de participatie in het verdere proces, de procedure rond de zienswijzen, het schetsontwerp van de herinrichting van de Veursestraatweg, de stikstofpropositie, de geluidsnormen en geluidsbelasting, het percentage aan sociale woningen, de afspraken die zijn vastgelegd in het ruimtelijk kader, het burgerinitiatief wijkleercentrum alles voor elkaar, een integraal Milieu Effect Rapport en de kosten van onderhoud van het park.


    De fractie van D66 overweegt een motie in te dienen.
    De fractie van GBLV overweegt een motie of amendement in te dienen.


    Wethouder Rouwendal zegt toe:
    - de raad te informeren over het vervolgproces en de Burgerparticipatie.

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Het vervolgproces en de Burgerparticipatie
  4. 2.b

    Besluit

    De voorzitter concludeert het raadsvoorstel te agenderen voor een 10-minutendebat. Het debat spitst zicht toe op het amendement van GroenLinks.

    Het woord wordt gevoerd door mevrouw Van den Heuvel (VVD), de heer Jorissen (D66), mevrouw Reijnders-van Weers (GroenLinks), de heer Van Duffelen (CDA), de heer Verschoor (CU-SGP), de heer Willemse-Jacobson (PvdA), mevrouw Velù (GBLV) en wethouder Rouwendal.


    In antwoord op vragen gaat wethouder Rouwendal in op maatwerk per wijk, de mogelijkheid om familieleden (ouders of kinderen) in huis te nemen, het onderscheid tussen particulieren en commerciële beleggers, de leefbaarheidstoets, de uitzondering voor mantelzorgers en de aanvragen die nog worden gedaan voordat het beleid in werking is getreden.


    De fractie van GroenLinks zal een amendement indienen. Het college adviseert de fractie van GroenLinks in het amendement om het woord ‘unit’ te vervangen door ‘woning’.


    wethouder Rouwendal zegt toe:
    - af te stemmen met de buurgemeenten over het beleid.

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Afstemming met de buurgemeenten over het beleid
  5. 2.c

    Besluit

    De voorzitter concludeert het raadsvoorstel te agenderen voor een 10-minutendebat. Het debat spitst zicht toe op de moties en amendementen van D66 als die worden ingediend.

    Het woord wordt gevoerd door de heer Brans (VVD), de heer Van Dolen (D66), mevrouw Reijnders-van Weers (GroenLinks), de heer Van Duffelen (CDA), de heer Verschoor (CU-SGP), de heer Willemse-Jacobson (PvdA), mevrouw Bremer (GBLV), de heer Van Maldegem (D66) en wethouder Rouwendal.


    In antwoord op vragen gaat wethouder Rouwendal in op de ondergrens van tien woningen voor de regeling, het risico dat ontwikkelaars de ondergrens ontlopen, de doorstroming door het bouwen van woningen in het middendure segment, middendure woningen voor jonge gezinnen, de verdeling tussen sociaal, middenduur en duur, het bouwen van sociale koopwoningen en het risico dat die na verkoop snel duurder worden, de groeiende vraag naar sociale huurwoningen, de robuustheid van het vereveningsfonds, de exploitatieperiode van sociale huurwoningen zodat deze 30 jaar beschikbaar blijven voor sociale huur en de prestatieafspraken daarover, de mogelijkheid om met een intentieovereenkomst te garanderen dat woningen in de sociale prijsklasse blijven, het parkeerbeleid bij sociale huurwoningen.


    De fractie van D66 overweegt een motie of amendement in te dienen.
    Op verzoek van het college zullen de fracties van CU-SGP en PvdA een amendement indienen met een correctie in artikel 3.b.

  6. 3
    Hamerstukken
  7. 3.b

    Op 20 januari 2015 heeft de gemeenteraad een ontwikkelvisie voor Klein Plaspoelpolder vastgesteld, gevolgd door een spelregelkaart in september 2017. De spelregelkaart geldt als ruimtelijk kader waarbinnen de ontwikkelingen binnen Klein Plaspoelpolder mogen plaatsvinden.


    Deellocatie 3A is in bezit van projectontwikkelaar Borghese. Het college heeft in juni 2020 met deze ontwikkelaar een intentieovereenkomst afgesloten om de haalbaarheid van de voorgestelde locatieontwikkeling te onderzoeken. Doel is om te komen tot een uitgewerkt plan dat past binnen de kaders van de spelregelkaart. De voorgestelde ontwikkeling van deellocatie 3A van Klein Plaspoelpolder bestaat uit de sloop van het Damsigt kantoorgebouw en de nieuwbouw van ca. 295 appartementen in het huursegment inclusief gebouwd parkeren. Zodra de voorgestelde ontwikkeling verder is uitgewerkt zal nog een anterieure overeenkomst worden afgesloten met de ontwikkelaar. Daarna gaat de planologische procedure van start voor de ontwikkellocatie.


    Binnen het omgevingsrecht zijn meerdere planologische procedures die doorlopen kunnen worden om tot een definitieve vergunning te komen. Projectontwikkelaar Borghese heeft aangegeven in dit geval graag te willen kiezen voor een gecoördineerde procedure zoals bedoeld in §3.6.1 van de Wet ruimtelijke ordening. Deze procedure houdt in dat alle besluitvorming die nodig is voor de realisatie van de ontwikkeling, zo veel als mogelijk in één voorbereidingstraject gebundeld wordt. Benodigde uitvoeringsbesluiten, zoals bijvoorbeeld een omgevingsvergunning voor het bouwen, een kapvergunning en sloopvergunning worden dan gecoördineerd met het vaststellingsbesluit van het bestemmingsplan. Om een dergelijke gecoördineerde procedure op te kunnen starten moet de gemeenteraad hiertoe specifiek besluiten.
    Voorgesteld wordt om dit coördinatiebesluit te nemen voor de zaken die nog vastgesteld of verleend moeten worden voor het plangebied, te weten een bestemmingsplan en meerdere omgevingsvergunningplichtige activiteiten waaronder in ieder geval de omgevingsvergunning voor het bouwen.

    Besluit

    De voorzitter concludeert dat het raadsvoorstel als hamerstuk voor de raad van 7 juli 2020 kan worden geagendeerd.