- Locatie
Raadzaal, Huize Swaensteyn
- Voorzitter
- M.W. Vroom
- Toelichting
-
De agenda’s van de raadsvergaderingen worden in de regel 10 dagen vóór aanvang van de vergaderingen gepubliceerd.
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2
Bijlagen
-
3.1
Bijlagen
-
3.2
Met het vertrek van mevrouw Nass is er een vacature voor de functie van Jeugdombudsman/ plaatsvervangend ombudsman ontstaan. De fractievoorzitters stellen voor om mevrouw Van der Kooi te benoemen tot jeugdombudsman/plaatsvervangend ombudsman voor een periode van zes jaar.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Mevrouw Jacobje Wopkje van der Kooi per 1 juni 2025 te benoemen als Jeugdombudsman/plaatsvervangend ombudsman voor de duur van zes jaar.
-
3.3
Verzoek om de beëdiging te laten plaatsvinden aan het eind van de vergadering (voorafgaand aan de sluiting van de vergadering).
-
4Spreekrecht inwoners
-
5
Bijlagen
-
6Raadsvoorstel vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken en Schriftelijke Vragen
-
7Vragenuur
-
8Hamerstukken
-
8.1
Instellen van een bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor pandeigenaren in het Huygenskwartier te Voorburg.
Bijlagen
-
8.2
Bijlagen
Voorgesteld besluit
a. Geen zienswijze in te dienden op de begroting van de gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Leidschendam-Voorburg
b. De uitgaande brief aan de gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Leidschendam-Voorburg vast te stellen
-
8.3
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Vast te stellen de eerste wijziging van de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Leidschendam-Voorburg 2019 door vaststelling van bijgevoegde waswordt lijst.
2. Deze wijziging treedt in werking na de eerste dag van de bekendmaking.
3. De onderstaande voorzitters en plaatsvervangend voorzitters van de beeldvormende en commissievergaderingen de maximale maandelijkse toelage toe te kennen op basis van artikel 3.1.4a van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
- De heer Brokke (VVD), tevens voorzitter Commissie Samenleving
- Mevrouw Duijvestijn-van Leusden (GBLV), tevens plv. voorzitter
- De heer Hielkema (D66), tevens plv. voorzitter
- Mevrouw Paltansing (PvdA), tevens plv. voorzitter
- Mevrouw Seriese-van der Hout (GroenLinks), tevens plv. voorzitter
- De heer Visser (CDA), tevens voorzitter Commissie Omgeving
4. De toelage te starten per 1 juni 2025.
-
8.4
In het beeldkwaliteitsplan Klein Plaspoelpolder worden eisen vastgelegd voor de vormgeving van de nieuwe gebouwen in Klein Plaspoelpolder en de aansluiting van deze gebouwen op de buitenruimte. Het Beeldkwaliteitsplan vormt na vaststelling door de gemeenteraad het toetsingskader voor de commissie Omgevingskwaliteit. Het beeldkwaliteitsplan is ook bedoeld als inspiratiebron voor ontwikkelaars. Het ontwerp beeldkwaliteitsplan Klein Plaspoelpolder heeft gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Er zijn geen inspraakreactie ingediend.
Bijlagen
-
8.5
Jaarlijks laat de Vervoersautoriteit (Va) Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) de vervoersbedrijven Vervoersplannen opstellen. Zo ook voor komend jaar: 2026. Gemeenten krijgen de gelegenheid te reageren. Bijgaand de reactie van de gemeente Leidschendam-Voorbrug.
Bijlagen
-
8.6
Bijlagen
-
9Bespreekpunten
-
9.1
De raad vindt het belangrijk dat de inbreng van inwoners en ondernemers goed geborgd is in de werkafspraken van de gemeente met het COA. Deze zijn besproken met de klankbordgroep en op basis van de input aangescherpt. De werkafspraken worden nu voorgelegd aan de gemeenteraad voor wensen en bedenkingen.
Zodra de werkafspraken definitief en ondertekend zijn (na de wensen en bedenkingen procedure) worden deze toegevoegd aan de stukken op de website www.lv.nl/vluchtelingen.
Bijlagen
-
9.2
Voorstel om het regionale inkoopkader jeugdhulp Haaglanden voor vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad
Bijlagen
-
9.3
De gemeente biedt steun aan inwoners die langdurig van een laag inkomen moeten leven. Deze inwoners kunnen namelijk individuele inkomenstoeslag (IIT) krijgen. Het reeds door de raad vastgestelde Dynamisch Minimabeleid bevat de doelstelling dat de bedragen voor alle typen huishoudens gelijk worden gesteld op een hoogte van €450,- per jaar. En dat dit per 1 juli 2025 van kracht is. Dit vereist een vernieuwde verordening.
IIT is een jaarlijkse toelage voor inwoners die drie jaar of langer met een inkomen rondkomen tot 110% van het sociaal minimum. Het doel is om deze inwoners in hun bestaanszekerheid te ondersteunen. Hoe de gemeente IIT aanbiedt en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn, staat voornamelijk in de Verordening individuele inkomenstoeslag.
Daarnaast is in de nieuwe verordening opgenomen dat inwoners die drie jaar of langer in het bijstandsbestand van de gemeente zitten, automatisch kunnen worden aangemeld voor IIT. Bij deze inwoners is het namelijk bekend dat zij voldoen aan de voorwaarden. Door deze automatische aanmelding verlichten we de lasten, en daarmee stress, bij deze inwoners.
Bijlagen
-
9.4
De fracties van CDA en ChristenUnie verzoeken de Raadsbrief Informeren over ontwikkelingen afvalbeleid en -uitvoering tweede half jaar 2024 (4127) te agenderen voor bespreking in de commissie, gezamenlijk met de op 17 december 2024 toegestuurde Raadsbrief Voorstellen maatregelen verminderen restafval (4009). Uit de voortgangsrapportage blijkt dat het op meerdere vlakken zorgen zijn in relatie tot het afvalbeleid: o.a. als het gaat om de hoeveelheid bijplaatsingen van afval bij containers, het verminderen van restafval/het halen van de VANG-norm, en het scheidingspercentage.
De fracties gaan graag in gesprek met de collega-fracties en het college over de stand van zaken van het maatregelenpakket en de vraag hoe we toe kunnen werken naar een betere score op afvalbeleid.
Bijlagen
-
9.5Ideeënmarkt (stukken worden nagezonden)
-
10Sluiting