- Locatie
Raadzaal, Huize Swaensteyn
- Voorzitter
- De heer Th.J. Visser
- Toelichting
-
De agenda’s van de commissie Omgeving worden in de regel 10 dagen vóór aanvang van de vergaderingen gepubliceerd.
Wilt u inspreken op één van de onderwerpen op de agenda van deze commissievergadering? Aanmelden kan tot uiterlijk 12:00 uur op de dag van de vergadering. Stuur een e-mail naar griffie@lv.nl of geef het telefonisch door op (070) 300 8858.
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2
Bijlagen
-
3Spreekrecht inwoners (maximaal 30 minuten)
-
4Vragen en mededelingen (indien van toepassing)
-
5BESPREEKPUNTEN
-
5.1Terugkoppeling gemeenschappelijke regelingen (indien van toepassing)
-
5.2
Voorburg-Noord noord staat aan de vooravond van een ingrijpende, maar veelbelovende herinrichting. Wat begon als een noodzakelijke rioolvervanging, heeft zich ontwikkeld tot een unieke kans om de buurt op diverse vlakken te verbeteren. In de afgelopen periode heeft intensieve participatie met bewoners en andere betrokkenen plaatsgevonden, waarbij gezamenlijke inzichten en ambities zijn verzameld. Dit heeft geleid tot een zorgvuldig samengestelde buurtvisie waarin bewonerswensen, beleidsdoelen en ruimtelijke opgaven zijn geïntegreerd.
Deze buurtvisie beschrijft het kader voor het ontwerp van de herinrichting van de straten in Voorburg-Noord noord en bevat duidelijke uitgangspunten voor de inrichting van de openbare ruimte. Daarnaast wordt inzage gegeven in het vervolgproces, waarin samen met bewoners en andere betrokkenen wordt gewerkt aan het ontwerp van de openbare ruimte. Parallel daaraan onderneemt het college stappen om de doelstellingen van een faciliterend mobiliteitsbeleid voor deze buurt concreet vorm te geven
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Buurtvisie Voorburg-Noord noord vast te stellen als kader voor de inrichting van de openbare ruimte van de buurt.
-
5.3
Op 7 mei jl. heeft de Raad van State een tussenuitspraak met bestuurlijke lus gedaan over ‘herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk’. Een bestuurlijke lus houdt in dit geval in dat de gemeenteraad binnen 16 weken na de verzending van deze uitspraak de in de uitspaak van de Raad van State omschreven gebreken in het ‘herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk’ herstelt, de uitkomst hiervan aan de Raad van State en de andere partijen meedeelt en op de wettelijk voorgeschreven wijze bekendmaakt. Uiterlijk 26 augustus a.s. dient te worden meegedeeld en wettelijk bekendgemaakt op welke wijze de gemeenteraad het ‘herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk’ heeft aangepast.
Om de gestelde deadline te halen, dient het raadsvoorstel in de Raad van 8 juli te worden behandeld. Met deze mail wil ik u verzoeken om ook voor dit voorstel een uitzondering te maken op de formele kapdatum voor voorstellen om door uw commissie in overweging te kunnen worden genomen. In tegenstelling tot de overige voorstellen is het in dit geval niet haalbaar om het voorstel aan te leveren voorafgaand aan de vergadering van de agendacommissie op 5 juni. We richten ons er op dit moment op om de stukken de week voorafgaand aan de commissie van 24 juni te behandelen in het college.
-
5.4
Het college stelt de raad voor om het minimumaantal m² gebruiksoppervlakte voor sociale en middeldure huur-/koopwoningen in de Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022 te verlagen. Door de regulering van de middenhuur en de modernisering van het woningwaarderingsstelsel (WWS) is dit nodig om te kunnen blijven bouwen en te voldoen aan de kwaliteitseisen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Tweede wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw LeidschendamVoorburg 2022 vast te stellen.
Artikel I
De Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022 wordt als volgt gewijzigd:
Huidige tekst Nieuwe tekst Artikel 1 Begripsomschrijvingen
j. Middeldure huurwoning: een zelfstandige woning met een huurprijs tot de regionaal afgesproken prijsgrens op grond van de jaarlijkse vastgestelde “Inkomensgrenzen- en prijsgrenzen Haaglanden Bestuurlijke Tafel”;
k. Middeldure koopwoning: een zelfstandige betaalbare woning met een koopprijs tot de jaarlijkse regionaal vastgestelde “Inkomensgrenzen- en
prijsgrenzen Haaglanden Bestuurlijke Tafel”;
n. Sociale huurwoning: een zelfstandige (flex)woning die wordt verhuurd met een rekenhuur die niet hoger is dan de jaarlijks vastgestelde liberalisatiegrens
(€ 763,47; prijspeil 2022);
o. Sociale koopwoning: een zelfstandige woning voor de doelgroep met een koopprijs tot de regionale afgesproken prijsgrens;Artikel 1 Begripsomschrijvingen
j. Middeldure huurwoning: een zelfstandige woning met een huurprijs tot de jaarlijks vastgestelde liberalisatiegrens (€ 1.184,82; prijspeil 2025);
k. Middeldure koopwoning: een zelfstandige woning met een koopprijs tot de regionaal afgesproken prijsgrens (€ 405.000; prijspeil 2025);
n. Sociale huurwoning: een zelfstandige (flex)woning die wordt verhuurd met een rekenhuur die niet hoger is dan de jaarlijks vastgestelde huurtoeslaggrens (€ 900,07; prijspeil 2025);
o. Sociale koopwoning: een zelfstandige woning met een koopprijs tot de regionaal afgesproken prijsgrens (€ 205.000; prijspeil 2025);Artikel 4 Verplicht aandeel betaalbare woningen
3. De in lid 1 bedoelde woningen hebben een gebruiksoppervlakte van:
a. Sociale huurwoningen: minimaal 55 m² gebruiksoppervlakte;
b. Middeldure huur-/koopwoningen: minimaal 75 m² gebruiksoppervlakte.Artikel 4 Verplicht aandeel betaalbare woningen
3. De in lid 1 bedoelde woningen hebben een gebruiksoppervlakte van:
a. Sociale huur-/koopwoningen: minimaal 40 m² gebruiksoppervlakte;
b. Middeldure huur-/koopwoningen: minimaal 50 m² gebruiksoppervlakte;
c. In afwijking van het bepaalde onder a kan het college besluiten een gemiddelde gebruiksoppervlakte van minimaal 40 m² voor het volledige aandeel van de bedoelde sociale huur-/koopwoningen toe te staan.
d. In afwijking van het bepaalde onder b kan het college besluiten een gemiddelde gebruiksoppervlakte van minimaal 50 m² voor het volledige
aandeel van de bedoelde middeldure huur-/ koopwoningen toe te staan.Artikel 25b Overgangsrecht Tweede wijzigingsverordening
De wijzigingen in de Tweede wijzigingsverordening zijn niet van toepassing
op de op de datum van inwerkingtreding bestaande initiatieven tot
woningbouw, waarover al afspraken ten aanzien van het woningbouwprogramma
zijn gemaakt door middel van het aangaan van een schriftelijke
overeenkomst met de initiatiefnemer, het vaststellen van een ruimtelijk
kader c.q. een spelregelkaart dan wel op lopende grondexploitatie-projecten.Bijlage
Toelichting op de Verordening Sociale en middeldure woningbouw
Leidschendam-Voorburg 2022Bijlage
Toelichting op de Verordening Sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022
Artikel 25a Overgangsrecht Eerste wijzigingsverordening
Bij deze eerste wijziging van de verordening is het aantal woningen waarop
de verordening van toepassing is, opgehoogd van 10 naar 12 of meer zelfstandige woningen in afwijking van het vigerende omgevingsplan. Ook is de verplichting om minimaal 30% sociale huurwoningen en 20% middeldure huur-/koopwoningen te realiseren gewijzigd.
Bij de wijziging geldt dat de initiatiefnemer minimaal 2/3e betaalbare woningen,
waarvan minimaal 30% sociale huurwoningen in het geplande woningbouwprogramma moet realiseren.
Het begrip “Betaalbare woningen” is gedefinieerd als sociale en middeldure huur- en koopwoningen. De Eerste wijzigingsverordening is op 1 januari 2025 in werking getreden.Artikel 25b Overgangsrecht Tweede wijzigingsverordening
Vanaf de datum van inwerkingtreding van deze tweede wijziging van de verordening is de minimaal vereiste gebruiksoppervlakte (GBO) voor sociale en middeldure huur-/ koopwoningen gewijzigd.
Voor de sociale woningen is het minimaal vereiste GBO verlaagd van 55 m² naar 40 m²; voor de middeldure woningen is het minimaal vereiste GBO verlaagd van 75 m² naar 50 m² GBO.
Het college kan besluiten voor de sociale en middeldure woningen uit te gaan van een gemiddeld GBO. Dat betekent een gemiddeld GBO van minimaal 40 m² voor het aandeel van sociale woningen en minimaal 50 m² voor het aandeel middeldure woningen.
De definities van huurprijzen voor sociale en middeldure huurwoningen zijn aangepast volgens de regels van het Rijk.
Voor middeldure huurwoningen stelt het Rijk jaarlijks de liberalisatiegrens vast, voor sociale huurwoningen geldt de jaarlijks door het Rijk vastgestelde huurtoeslaggrens.
Artikel II
De datum van inwerkingtreding van dit besluit is de dag na bekendmaking. -
5.5
De raad heeft budgetrecht en is bevoegd tot vaststelling van grondexploitaties, die als financieel kader voor projecten dienen. De resultaten van de grondexploitaties zijn integraal in beeld gebracht door het opstellen van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG). Het college legt de rapportage MPG en de onderliggende grondexploitaties ter vaststelling voor aan de raad.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
a. 3857 Rapportage “Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2025 1e herziening’' en de geheime bijlage “Rapportage 1e herziening grondexploitaties MPG 2025 – Vlietvoorde, Klein Plaspoelpolder en De Star” vast te stellen.
b. Het krediet voor de bovenwijkse voorzieningen Klein Plaspoelpolder te verhogen van € 1.790.000 naar € 1.943.000.
c. De begrotingswijzigingen 2025 nummers 7, 8 en 9 vast te stellen.
-
5.6
De ChristenUnie en het CDA agenderen graag de beantwoording van schriftelijke vragen Vlietland voor een volgende commissie. De fracties willen in gesprek met de overige fracties en het college over de beantwoording van de schriftelijke vragen.
De fracties van ChristenUnie, D66 en CDA hebben schriftelijke vragen gesteld over een alternatieve locatie voor de recreatiewoningen naar aanleiding van de beslissing op bezwaar van de Omgevingsdienst Haagladen (ODH). Met deze raadsbrief beantwoordt het college deze vragen.
De fracties hebben het college gevraagd naar de acties van het college om met de projectontwikkelaar in gesprek te treden over mogelijke alternatieve locaties voor de recreatiewoningen die nu voorzien zijn in Vlietland. Dit naar aanleiding van het besluit van de ODH om, ook na bezwaar, geen natuurvergunning te verlenen.
Het college heeft geen signalen ontvangen dat de projectontwikkelaar alternatieve locaties overweegt en dat de eerdere reactie op een voorstel van de raad over een alternatieve locatie nog steeds geldt.
Het college staat niet afwijzend tegenover een bespreking over Vlietland met alle partijen, maar meent wel dat de bestaande rechten van RCV en DLR de basis moeten zijn voor deze gesprekken.
Bijlagen
-
6HAMERSTUKKEN
-
6.1
Bijlagen
-
6.2
In het kader van het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023–2026 worden woningeigenaren actief ondersteund bij het isoleren van hun woning. Er is een herijking van het gemeentelijke subsidiebeleid voor het verduurzamen van koopwoningen nodig vanwege recente landelijke ontwikkelingen – waaronder toekenning van de Rijkssubsidie SPUK LAI (speciale uitkering Lokale Aanpak Isolatie. Zie voor aanvragen van de Rijkssubsidie Ibabs 1409, 3962 & 3363) en uitbreiding van de ISDE-subsidie (Investeringssubsidie Duurzame energie en Energiebesparing).
Het college is op grond van artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg 2019 bevoegd de specifieke nadere subsidieregels vast te stellen. Ook is het college bevoegd om Hoofdstuk 7 Duurzaamheid van de Nadere regels subsidieverstrekking Leidschendam-Voorburg 2019 in te trekken. Op grond van artikel 160 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht is het college bevoegd om een mandaatbesluit vast te stellen. Daarnaast is het college bevoegd de opdrachtverstrekking aan het Regionaal Energieloket Projecten B.V te verlenen en de overeenkomst Doe Het Zelf aanpak met het Regionaal Energieloket Projecten B.V, aan te gaan.
De commissieleden kunnen eventuele wensen en bedenkingen kenbaar maken aan het college door deze raadsbrief voor bespreking te agenderen.
Bijlagen
-
6.3
Op 25 april 2025 heeft het bestuur van Avalex ingestemd met de ontwerpbegroting 2026. De raad heeft de jaarstukken 2024 en ontwerpbegroting 2026 op 28 april 2025 van Avalex ontvangen.
Het college heeft een concept-zienswijze opgesteld op de ontwerpbegroting. Deze wordt met bijgaand raadsvoorstel ter vaststelling voorgelegd aan de raad.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 vast te stellen en voor 11 juli 2025 te versturen aan het bestuur van Avalex.
-
6.4
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is voor de gemeente Leidschendam-Voorburg een strategisch samenwerkingsverband dat van cruciaal belang is voor het versterken van de regionale bereikbaarheid en het economisch vestigingsklimaat. Met de voorgestelde zienswijze spreekt de gemeenteraad waardering uit voor de opzet en inhoud van de Ontwerpbegroting 2026 en de Beleidsnota reserves, voorzieningen en fondsen 2025, die in lijn zijn met de Strategische Agenda, de evaluatie en het bijbehorende actieplan, en brengt de raad een aantal inhoudelijke standpunten onder de aandacht.
De verantwoordelijkheid voor de externe communicatie over de ontwerpbegroting en beleidsnota ligt bij de MRDH-organisatie. Vanuit de gemeente wordt niet aanvullend gecommuniceerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De zienswijzebrief op Ontwerpbegroting 2026 en Beleidsnota reserves, voorzieningen en fondsen 2025 MRDH vast te stellen en te verzenden aan het dagelijks bestuur van de MRDH.
-
6.5
Naar aanleiding van de ontvangen Ontwerpbegroting 2026 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) wordt de gemeenteraad conform de Wet gemeenschappelijke regelingen in de gelegenheid gesteld om een zienswijze over de Ontwerpbegroting 2026 in te dienen. Na instemming in de gemeenteraad wordt de voorgestelde zienswijze via een brief gedeeld met de Omgevingsdienst Haaglanden. De Ontwerpbegroting en de concept zienswijzebrief zijn opgenomen in de bijlagen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
a. in te stemmen met een deelnemersbijdrage voor 2026 van € 1.185.236,
b. in te stemmen met de ontwerpbegroting 2026 van de ODH,
c. de zienswijzebrief op de Ontwerpbegroting 2026 van de Omgevingsdienst Haaglanden vast te stellen. -
7SLUITING